تحولات بازار کار قزاقستان و اهمیت آموزش نیروی انسانی

NUR.KZ تحول اجتناب ناپذیر بازار کار داخلی، ظهور مشاغل جدید و نقش کلیدی بخش آموزش را مورد بحث قرار می دهد.

NUR.KZ تحول اجتناب ناپذیر بازار کار داخلی، ظهور مشاغل جدید و نقش کلیدی بخش آموزش را مورد بحث قرار می دهد.

برای درک عمق تغییرات بازار کار در قزاقستان، کافی است به گذشته ای نه چندان دور نگاه کنیم. 20 سال پیش، تصور اینکه بخش قابل توجهی از مردم قزاقستان بتوانند به صورت دورکاری فعالیت کنند، دشوار بود. اما امروز در قزاقستان طراحان، معماران، معلمان، روزنامه نگاران و متخصصان IT زیادی هستند که برای انجام کار نیازی به حضور در محل کار ندارند.

صحبت از متخصصان IT شد، 20 سال پیش تعداد کمی از مردم قزاقستان با متخصصان فناوری اطلاعات آشنا بودند. اما امروز زندگی بدون متخصصان IT غیرقابل تصور است. در عین حال، تقاضا برای آنها همچنان رو به افزایش است: یک متخصص IT واجد شرایط در قزاقستان به راحتی می تواند شغلی با حقوق بالا پیدا کند.

در مقابل، مشاغلی که زمانی محبوب بودند، مانند وکیل، اقتصاددان، حسابدار، آژانس مسافرتی و اپراتور، به طور قابل توجهی جایگاه خود را از دست داده اند. این موضوع نه تنها به دلیل دیجیتالی شدن روزافزون امور است، بلکه به دلیل اشباع بازار کار از این نوع مشاغل و همچنین تحول در حوزه مصرف انبوه است.

بر اساس تحقیقات پلتفرم آموزشی آنلاین Coursera، تعدادی از مشاغل در ایالات متحده بیش از سایرین تقاضا دارند. این مشاغل شامل توسعه دهنده نرم افزار، طراح فنی، مدیر مالی، توسعه دهنده وب، تحلیلگر بازار، دستیار پزشک، مشاور اعتیاد و موارد دیگر می شود.

هر کشوری علاقه مند به توسعه بازار کار داخلی خود است و این امر مستلزم تلاش مداوم برای به روز رسانی مشاغل است. آشکار است که روندهای بازار کار جهانی به قزاقستان نیز تسری پیدا می کند، بنابراین مهم است که از دنیای پیشرفته عقب نمانیم.

سوتلانا ژاکوپووا وزیر کار و حمایت اجتماعی جمهوری قزاقستان، در اکتبر سال گذشته بر ضرورت پیشرو بودن در این زمینه تأکید کرد. وی گفت: "با توسعه فناوری های دیجیتال، اکثر مشاغل دستخوش تغییر خواهند شد و به مهارت های جدیدی نیاز خواهد بود. طبق نقشه مشاغل و شایستگی های جدید، 239 شغل جدید ممکن است در آینده نزدیک در قزاقستان ظاهر شود. در این جهت، ضروری است از همین امروز آموزش های پیشگیرانه برای نسل های آینده ارائه شود. برای اطمینان از ارتباط نظام آموزشی با نیازهای بازار کار، فعالیت بر روی توسعه نظام ملی صلاحیت ها ادامه خواهد داشت."

یکی دیگر از روندهای مهم که در حال حاضر مشاهده می شود و احتمالاً تشدید خواهد شد، تقاضا برای متخصصان فنی است. در حال حاضر قزاقستان با کمبود نیروی کار فنی روبرو است.

قاسم جومارت توقایف رئیس جمهور حدود دو سال پیش گفت: " به طور کلی می خواهم آموزش را در کشورمان بازسازی کنم. بیش از حد وکیل، اقتصاددان و مدیر تولید می کنیم. الان باید آموزش را به سمت ریل های فنی سوق دهیم... اخیراً موضوع ایجاد شعبه های دانشگاه های پیشرو در رشته های فنی را مطرح کردم. قزاق ها، جوانان قزاق باید تکنسین باشند. این اعتقاد عمیق من است."

پس از این بیانیه، 23 دانشگاه فنی دیگر در سراسر جهان به فهرست برنامه بولاشاک اضافه شدند. علاوه بر این، در سال گذشته، شعبه هایی از دانشگاه های فنی خارجی در قزاقستان افتتاح شد. اینها شامل دانشگاه پلی تکنیک شمال غربی چین، دانشگاه ملی علم و فناوری سئول، دانشگاه هنگ کنگ و موارد دیگر هستند. همچنین بر اساس دانشگاه Yessenov، موسسه مهندسی پایدار قزاق-آلمانی تأسیس شد.

مهم است که به خاطر داشته باشید که برای آموزش نیروی کار مورد نیاز به پایگاه مادی و فنی مناسب، استادان مجرب و موارد دیگر نیاز است. آماده سازی متخصصان آینده از دوران مدرسه آغاز می شود. برای مدت طولانی، توجه کافی به زیرساخت های آموزشی در کشور قزاقستان نشده بود، اما اخیراً وضعیت به طور قابل توجهی بهبود یافته است.

برنامه های دولتی، از جمله پروژه ملی "مدرسه راحت"، به طور قابل توجهی به افزایش کیفیت محیط آموزشی کمک می کند. فقط در سال جاری، 217 مدرسه جدید که مطابق با نیازهای روز هستند به بهره برداری خواهند رسید. ساخت این مدارس نه تنها به کودکان قزاقستانی فرصت می دهد تا در شرایط راحت و امن تحصیل کنند، بلکه تأثیر قابل توجهی بر حل مشکلات خواهد داشت.

اولجاس بکتنوف نخست وزیر قزاقستان، تأکید کرد: "همه مدارس باید دقیقاً در جایی که به شدت مورد نیاز هستند ساخته شوند. علاوه بر این، مدارس راحت باید با سطح مناسب آموزش واقعاً راحت باشند. آنها باید الگوی محیط آموزشی امن و ارگونومیک باشند."

با تحصیل در مدرسه ای از نوع جدید، کودک مطمئناً فرصت های بیشتری برای کشف قابلیت علمی و خلاقانه خود خواهد داشت و علاوه بر این، می تواند اولین قدم ها را در تسلط بر حرفه آینده بردارد. انتظار می رود که تمام شرایط برای به دست آوردن دقیقاً همان مهارت هایی که دانش آموز در آموزش بعدی و استخدام بعدی به آنها نیاز دارد، در این مدارس ایجاد شود. به این ترتیب، احتمال اینکه دانش و مهارت های او در 10 تا 15 سال آینده در بازار کار تقاضا نشود، به حداقل می رسد.

تهیه شده در وابستگی فرهنگی سرکنسولگری ج.ا.ایران-آلماتی قزاقستان

منبع:

https://www.nur.kz/society/2095109-chto-zhdet-kazahstanskiy-rynok-truda-i-pochemu-vazhno-nachinat-podgotovku-kadrov-uzhe-seychas/

کد خبر 19366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =